Matlagning

Gillar att laga mat och gör det ofta på söndagar. Nu på sistone har jag bakat frallor. Receptet är från Zeinas kitchen

Jag tog Oatlys iKaffe istället för mjölk och mjölkfritt margarin istället för smör. Kalljäste degen över natten.



12 st luftiga frallor
5 dl mjölk, gärna 3% fetthalt
30 g färsk jäst eller 2,5 tsk torrjäst
Ca 12 dl vetemjöl special
50 g rumstempererat smör
1,5 tsk socker
1,5 tsk salt

Pensling
Ägg eller vatten

Förslag på topping att strö på brödet
Solrosfrön
Sesamfrön
Pumpafrön
Havregryn
Vallmofrön

TIPS! Du kan kalljäsa degen om du vill förbereda den i god tid. Knåda degen, plasta in väl i en rymlig bunke och ställ i kylen. Låt jäsa i kylen över natten, degen klarar sig fint upp till 12 timmar i kylen. Nästa dag formar du frallor och låter dem jäsa 1 timme. Sen är det bara att grädda bröden och servera nybakade frallor till frukosten.
Gör såhär:
Värm mjölk fingervarmt, ljummen. Blanda alla ingredienser och arbeta i hushållsmaskin (eller för hand) i minst 10 min. Degen ska inte vara kladdig eller för kompakt, en smidig och lättarbetad deg. Täck bunken med en plastpåse och låt jäsa i 45 min i rumstemperatur eller i kylen över natten. Häll ut degen på lätt mjölat bord. Dela i 12 bitar och forma till runda eller avlånga frallor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under duk i 1 timme.
Värm ugnen till 200°. Pensla försiktigt med ägg eller vatten och strö sedan på önskad topping. Grädda i mitten av ugnen på 200° i ca 10-15 min. Låt dem svalna på plåten i 10 min utan att du täcker dem med bakduk.

Sedan gjorde jag den goda lins- och bönchilin som Minna bjöd på när vi var hos henne i maj. Gjorde halv sats och det gav många matlådor:






Syltkakor:


Mördeg:

200 gr mjölkfritt margarin
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
4½ vetemjöl

Fyllning:
ca 2 dl hallonsylt

Arbeta ihop ingredienserna till en deg (margarinet ska inte smältas). Forma degen till en eller flera rullar och låt vila i kylskåpet i minst 30 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader.
Rulla små bollar av degen. Gör en liten grop i mitten på varje kaka och lägg ca en tesked sylt i gropen. Grädda mitt i ugnen 12-16 minuter.




Kommentarer