Frikadeller i Currysås

Den här rätten har jag haft på min repertoar i flera år men gör den inte så ofta, ändå är det en favorit. Kanske beror det på att inte barnen gillade den och den kändes onödig att göra bara till mig själv. Ronny tycker också om drätten så nu har jag gjort den en gång om året iaf :D
Receptet kommer från min receptbox som jag prenumererade på på 1990-talet, innan allt fanns på internet. man fick hemskickat olika receptkort som man samlade på och förvarade i en plastbox:



Ingredienser:

400 gr blandfärs
½ dl ströbröd
1 dl vatten
1 dl grädde
1 gul lök
1½ tsk salt
2 kryddmått vitpeppar
1 ägg

5 dl hönsbuljong

2 msk vetemjöl
ca 2 tsk curry
½ dl grädde

Tillagning:
Låt ströbrödet svälla i vätskan i 10 min

Skala och riv löken på rivjärn

Blanda färsen med lök, salt, peppar, ägg och ströbrödsblandningen. Arbeta färsen smidig

Forma färsen till små bullar - skölj händerna i då och då i kallt vatten så går det lättare.

Koka upp buljongen, lägg i frikadellerna i omgångar och låt koka i ca 7 min

Sila buljongen. Rör ut mjölet i lite kallt vatten. Vispa ner redningen i buljongen. Låt såsen sjuda på svag värme i 5 min.

Rör ut curryn i lite av grädden. Rör ner detta och resten av grädden i såsen. Smaka av med mer curry, salt eller peppar efter behov.

Lägg ner frikadellerna i såsen och låt bli varmt.

Servera med ris, kokta ärtor och sallad.

Färdigrullader frikadeller:


Kokar i buljongen:


Bästa basmatiriset. Köpt på coop:


Färdigt:








Kommentarer