Studiedag

Igår var jag i Borlänge på studiedag för all personal som arbetar med blodgivning. Den här dagen var vi fyra stycken (Annicka, Heidi och Ninni höll mig sällskap) som åkte från oss och för att så många som möjligt ska få chansen att delta hålls denna utbildning vid 6 olika datum.
Deltagarna var 17 personer från Västmanland, Dalarna, Gävleborg och Uppsala.
Kursledare var Helena Löf som är biomedicinsk analytiker, förvaltare och dopingkontrollansvarig på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Platsen var Quality Hotel Galaxen

Dagens ämnen var:

  • Hur rekryteras blodgivare? Vilka nya kommunikationssätt använder vi?
  • Behöver blodgivare järntabletter?
  • Blodgivare som svimmar, omhändertagande
  • Mötet med en okänd människa - 5 sek av trevlighet är avgtörande
  • Vad är ett trevligt väntrum?
  • Att säga tack - men nej tack när blodgivning inte är lämplig
  • Tekniskt stöd vid blodgivning och vilka kontroller ska göras och varför
  • Kvalitetsgranskning av Elektronisk hälsodeklaration
Vi fyra från Västerås träffades tidigt på morgonen för att samåka i blodcentralens bil. En bra sak för mig var att vid dagens slut vara med när vi tankade bilen med biogas, något jag säkert får göra ensam i framtiden. Ingen av oss var så haj på det så vi fick slå våra kloka huvuden ihop och klarade det. Nu vet jag till nästa gång :)

När vi kom till hotellet fick vi frukost och när det blev dags för utbildningen blev vi direkt indelade i fyra blandade grupper och varje fråga fick vi diskutera tillsammans med gruppmedlemmar från olika län. Det var väldigt givande att se våra likheter och olikheter och lära av varandra.

Dagen var väldigt bra och jag fick stor behållning av den.












Kommentarer