Krakow igen , Auschwitz första gången

Nu var det dags igen att åka iväg. Nytt försök att åka till Auschwitz. Som jag skrivit om tidigare så åkte vi till Polen i april för att besöka koncentrationslägret. Då var vi sååå nära men det gick inte pga bokningsmiss utanför vår kontroll. Besvikelsen var stor men resebolaget har kompenserat oss med en billig återresa. Det var inte så mycket att diskutera, vårt mål var spikat sedan länge och en ny resa skulle till i alla fall för att vi skulle nå målet.

Nu gjorde vi alltså ett nytt försök och 25/6 åkte vi iväg kl 22.00 från Skavsta flygplats.
En glad medresenär:

Blev således en koncentrerad resa då vi kom till hotellet 00.30 för att åka till Auschwitz 10.30 dagen efter för en guidning som tog 6 ½ timme med resan till lägret. Sedan hemresa dagen därpå 13.45.

Vi anlände till Balice flygplats kl 23.40. Det var bokad en transfer till hotellet och planet var framme 10 min före angiven tid. Enligt bokningen skulle transporten vänta in oss i 40 minuter. Vi letade oss till platsen för skjutsen och hittade en minibuss med en argt viftande chaufför som föste ilsket in oss i bussen. Han pratade hela tiden på polska och kunde inte ett ord engelska. Han var mycket arg och stressad och verkade undra var resten av resesällskapet var. Vi försökte förklara att det var endast vi två i vårt sällskap. Han visade bokningslistan med flera namn och ville att vi skulle ringa någon. Vi förstod inte vad han ville men gissade på att han ville att vi skulle ringa resten av resesällskapet så att vi kunde åka. Efter lite tumult dök två kvinnor till upp som tydligen skulle med och vi åkte iväg med chauffören muttrande i förarsätet. Maken till dåligt bemötande har vi aldrig varit med om tidigare och det var tur att det här inte var vårt första intryck av servicen i Polen :)

Vi anlände till adressen för vårt lägenhetshotell (alltså en lägenhet och ett boende med egenhushåll och ingen reception). Man kom in på rummet med en kod som hotellägaren skapat åt oss. Klockan var mycket då och vi gjorde oss hemmastadda och lade oss förväntansfulla inför nästa dag.

Hotellets ingång och trapphus, ganska anspråkslöst eller hur. Inget som direkt tydde på att vi var på rätt ställe:

På dörren till vårt rum stod det i alla fall hotellets namn och rumsnummer:

Hotellet heter Rockstar Apartment och består av tre rum på två adresser. Vi bodde i det minsta rummet på Chodkiewcza 10.
Men rent standardsmässigt var det helt ok och det ingick både frukt, öl, snabbkaffe, hårtork, strykjärn och allt man kan begära.
Här en länk till hotellets egen hemsida: http://rockstarapartment.eu/

Några bilder från interiören:

Vy från fönstret rakt ner på Wincentego Pola gatan:

Dagen efter åt vi frukost på smörgåsar som vi köpt på flygplatsen och faktiskt riktigt god pulverkaffe. Sedan hade vi gångavstånd till Wyspienski Hotel som vi skulle träffas på för att åka till Auschwitz.
Vi var där i god tid för att inte riskera något denna gång.

Auschwitzresan får ett eget inlägg eftersom jag inte tycker att denna platsar här i en reseskildring som fokuserar på turistperspektivet och vad man upplevt runtomkring något som inte går att beskriva i ett inlägg som detta. Det kan du läsa om här.

På kvällen när vi återvände till Krakow behövde vi pusta ut en stund på hotellet. Tvätta fötterna för min del och bara räta på ryggen för oss båda.

Vi promenerade ner till The Main Market Square och åt igen på The Spaghetti som förra gången. Inte nu heller gjorde de oss besvikna utan levererade utmärkt mat.

Liten rundtur på torget sedan. Det var otroligt många svalor som flög i flockvis över torget. Försökte fota och filma men det gick inte att återge. Mycket turister, stim och stoj. Vi gick igenom Krakow Cloth Hall där vi förra gången köpte lite souvenier men fastnade för ingenting denna gång.

Nästa dag var det dags att åka hem och utcheckningen var 11.00 och vi promenerade då två gator ner och tog en taxi till flygplatsen. Vi hade en transfer bokad men med den förra upplevelsen i färskt minne och att man skulle bekräfta via telefon dagen innan osv krångel beslöt vi för att ta taxi till flygplatsen. Inte så dyrt att åka taxi i Polen btw. Och vi hittade en jättegullig chaufför som inte kunde engelska men ändå pekade ut sevärdheter längs vägen för oss bara för att han ville.

På flygplatsen ät vi lunch, dumplings och hamburgare:

Och jag som är lite svag för reseminnen köpte ett grytunderlägg och två sjalar:

Sedan en liten detalj som jag inte sett i Sverige, symbolen på papperskorgen på flygplatsen i Krakow, att man ska kasta sina sprutor med skyddet på i papperskorgen: