Vinhjälp för den okunnige

Jag gillar att dricka gott vin.
Men jag är långt ifrån kunnig och när jag hittills velat köpa ett gott vin till en middag har jag strosat runt bland Systembolagets hyllor utan att veta vad jag ska välja. Visserligen har jag haft en anställd att fråga men jag vet inte alltid vad jag är ute efter utan vill upptäcka det i stunden. Därför är jag glad att Winefinder kan hjälpa till på ett lättillgängligt sätt. Jag kan alltså köpa 6 flaskor utvalda viner som håller en viss kvalité som absolut duger till mig som inte är någon finsmakare (ännu. Vem vet om jag kanske blir det). Jag kan alltså få hem ett gäng flaskor som är ganska bra istället för att chansa och kanske köpa de sämsta nitlotterna på Systembolaget för att jag inget vet.

Nu skulle jag gladeligen beställa direkt från Winefinders hemsida. Problemet är att jag bor utanför deras leveransområde med hela 6 kilometer. Därför är jag glad att Citygross samarbetar med Winefinder och jag kan få hem vinerna med matkassen som jag regelbundet beställer hem sedan några månader. I måndags fick jag hem mina första viner. Ska bli kul att prova och se om jag gillar dem och kan lära mig mer om min egen vinsmak :)


Detta att Gitygross levererar vin tillsammans med sin matkasse är nytt sedan i somras och naturligtvis inte helt självklart eftersom statliga systembolaget har monopol på alkoholförsäljning i landet. Det första som hände när samarbetet mellan matvarukedjan och "vinnätbutiken" blev ett faktum var att Systembolaget polisanmälde alltihopa. För ett par veckor sedan lades ärendet ner och det betyder att det inte går att åtala det med stöd från lagen. Dock har det redan börjat jobbas för att "förtydliga" lagen så att det förmodligen inom kort kommer att vara olagligt och den här tjänsten försvinner. Synd tycker jag. 


Kommentarer