Självbiografier

Jag är tydligen ganska förtjust i att läsa självbiografier. Inventerade vilka jag läst och det är förstås svårt att minnas alla men försökte mig på en lista. Sen kan man diskutera vad som är en självbiografi. Ska det handla om hela personens liv med betraktelser genom barndom, karriär osv eller kan det vara även andra realistiska betraktelser som handlar om en avgörande tid eller händelse i personens liv? Jag kan tycka att gränsen ibland är svävande.


  • Kriget är slut - Morgan Alling
  • Kjell - Kjell Eriksson
  • Scar Tissue - Anthony Kiedis, Larry Sloman
  • En blomma i afrikas öken - Waris Dirie
  • Jag är Zlatan Ibrahimovic - Zlatan Ibrahimovic, David Lagercrantz
  • Felicia försvann - Felicia Feldt
  • Jag är både listig och stark- Olle Ljungström, Elin Fredriksson
  • Den vita massajen - Corinne Hofmann
  • Den vita massajens dotter - Corinne Hofmann
  • Mig äger ingen - Åsa Linderborg
  • Ro utan åror - Ulla-Carin Lindquist
  • Det du inte såg - Patrik Sjöberg
  • Från vaggan till deadline - Robert Gustafsson
  • Avig Maria - Mia Skäringer
  • Sorgfågel om Annika Östberg - Lena Katarina Swanberg
  • Sjung tills du stupar - Tommy Körberg

Blandning mellan självbiografi och skildring av en verklig händelse:
  • 3096 dagar - Natasch Kampusch
  • Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak - Pigge Werkelin, Lena Katarina Swanberg
  • Det som inte kunde ske - Kent Härstedt

Nu har jag inte skrivit en recension av vart och ett av böckerna men jag måste säga att ALLA varit läsvärda på sitt sätt. Så välj någon som sommarlektyr kanske?

Kommentarer