En blank dag

Vaknade i morse och hade inget planerat. Så är det ofta på min semester, och ofta händer det inte så mycket heller. Och det är helt ok.
Vaknade vid 5, försökte somna om, men det gick inte. Kollade sociala medier och somnade om. När jag vaknade igen kände jag att jag ändå vill ut någonstans.

Bestämde mig för att åka till Fiskhandlarn på Ängsö. Kanske fika på fiket i anslutning.

På vägen dit tänkte jag att jag borde stanna till och se om det finns några svampar i skogen. Förra veckans svampletande gav ju inget, men tänkte att det här är ju en annan skog.
Hittade kantareller och taggsvamp. Små knärtar som man eg borde låta vara för att återkomma och plocka senare. 

Men jag är inte den goda människan och med min skitdåliga lokalkännedom förstår jag att jag aldrig hittar den här platsen igen. Jag vill heller inte lämna dessa delikatesser åt andra vandrare eftersom jag aldrig hittat en kantarellställe tidigare. 
För första gången hittade jag kantareller!

Utan dåligt samvete kommer jag att steka upp dem i smör och äta. Njutnigen i min mun kommer att försvinna snart men upplevelsen av att ha hittat ett kantarellställe, som jag kanske inte återfinner, kommer jag att minnas. 


Vid Ängsö Fisk köpte jag rökt fisk, både lax och gös, och fryst gösfile.




När jag kom hem fanns mina beställda pelargonsticklingar i brevlådan:



Kommentarer