Edamame

Vill tipsa om edamamebönor eller gröna sojabönor. Jag är inte själv någon älskare av bönor i sig, brukar kunna äta bönor i chili con carne eller i andra maträtter men  oftast tycker jag inte om bönor som inte har sällskap av annan mat, som en egen rätt så att säga. Dessutom är många bönor för mjöliga i konsistensen för att tilltala mig. Men i edamamebönan hittade jag "min sort". Den är inte mjölig alls utan mer ärtlik i konsistens (och färg). Den innehåller protein, som alla bönor, vilket är bra för mig som magsäcksopererad, 8 gram protein/100 gram. Inte den allra proteinrikaste bönan men all protein man får i sig är bra, den man inte får i sig räknas inte :-)
Bönorna går också under namnet mukimame och egentligen är de dem man avser eftersom edamame är eg bönor som är kvar i sin skida medan mukimame är de lösa bönorna. Men här går i affärerna går de lösa bönorna under namnet edamame vad jag sett i alla fall eller så står det gröna sojabönor helt enkelt.

Jag lagade  bönorna som tillbehör till min laxbit och matvete enligt följande recept:

Edamamebönor med chili och vitlök

250 gram frysta edamamebönor (förvällda, de sorter jag sett säljs förvällda och frysta)
4 klyftor vitlök
1 röd chili
1-2 st stjärnanis
salt
olja
1 ½ dl vatten

Skiva vitlöksklyftor och chili tunnt. Hetta upp olja i en wokpanna eller mindre stekpanna. Lägg i vitlök och chili i den heta oljan och fräs i 1 min. Häll i bönorna (du behöver inte tina dem) och stjärnanisen i bitar. Fräs och rör runt i ett par minuter. Salta, jag hade i en rejäl nypa flingsalt, och häll på vattnet. Låt puttra i 5-7 minuter. Servera som tillbehör till valfri fisk eller kötträtt eller ät som det är.





Kommentarer

  1. Jag provade dina Kesoplättar, sååå gott! Och enkelt att göra :)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är de enkla och goda. Gör själv dem lite då och då.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar