15 år i yrket

Nu i januari har jag jobbat 15 år som sjuksköterska. Någon slags milstolpe som får mig att fundera över valet och vägen dit.
1996 när föräldraledigheten efter yngsta barnet tog slut skulle jag ju börja arbeta eller få en inkomst på annat sätt.
Jag hade undersköterskeutbildning men var inte sugen på att söka jobb som uska. Jag hade lust att studera. Visste inte riktigt vad jag ville bli, men gymnasielärare i svenska kändes som något jag kunde tänka mig. Tycker om att rätta folk, gillar rättstavning och ordkunskap :D.

För att få grundläggande behörighet till högskoleutbildningen behövde jag komplettera mina gymnasieämnen. Behövde bla matematik och engelska. Jag sökte in på Komvux och började på Korsängsskolan januari 1996. Läste på heltid under två år. Läste många andra nyttiga kurser också som man kanske kunde ta till sig på ett annat sätt än under grundskolan.

Högskoleprovet 1997 med 1.6 poäng.

Vårterminen 1998 kom jag in på Litteraturvetenskap A, 30 poäng, på högskolan i Örebro.
Sedan Allmän grammatik och fonetik på Mälardalens högskola på sommaren 1998.
Hösten 1998 fortsatte jag på Mälardagens högskola med Litteraturvetenskap B 30 poäng och Svenska språket med nusvensk inriktning, 30 poäng.

Sedan insåg jag att jag nog inte skulle bli lärare utan sökte in på sjuksköterskeprogrammet istället. 2003 hade jag pluggat omvårdnad 120 poäng och fick min efterlängtade fil.kand i omvårdnad .

Något jag aldrig ångrat är att jag läste litteraturvetenskap, trots att jag inte formellt har någon nytta av det i mitt nuvarande yrke. Jag har haft så mycket glädje av det på andra sätt. Jag älskar ju litteratur på ett privat plan och har alltid läst mycket. En djupare förståelse för litteratur har berikat mig.

Nu har jag alltså jobbat som sjuksköterska i 15 år och jag känner mig trygg i yrket även om jag även fortfarande ställs inför utmanande arbetsuppgifter ibland.

2015 lade jag till 7,5 poäng, Högskolan Dalarna, Vård och behandling vid blås- och tarmfunktionsstörningar samt förskrivning av inkontinenshjälpmedel.







Kommentarer