Mumin

Har nu 35 st muminmuggar. Mitt samlande ligger nere på så sätt att jag inte letar gamla muggar just nu men naturligtvis köper jag säsongsmuggarna som kommer ut.
När jag fyllde år sist fick jag hela fyra muggar av min dotter. Har ju fortfarande inte alla som fortfarande ges ut och går att köpa i vanlig butik.

De två muggarna som kommit hittills i år är Sommarteater som är den årliga sommarmuggen och vars motiv kommer från boken "Farlig midsommar":




Mumindalen Akvarell som är en avbildning av Tove Janssons akvarell som prydde omslaget till boken "Trollkarlens hatt" som gavs ut 1948. Muggen ges ut som en specialutgåva i samband med att Tammerfors konstmuseum öppnar världens första Muminmuseum som skildrar Tove Janssons Muminvärld på ett nytt upplevelserikt sätt med 3D-illustrationer:





Akvarellen som pryder muggen ser ut så här (Bild: Moomin Characters):


I julas fick jag denna skål av min man i julklapp. Motivet heter "Vänskap" och kommer från boken "Vem ska trösta Knyttet". Skålen är 23 cm i diameter och helt underbar:

 

På tal om mumin kom jag ihåg denna sparbössa jag ropade in för en billig peng från Tradera för kanske tio år sedan. Den har säker inget värde idag heller men den är fin:






De här emaljmuggarna har jag införskaffat för att kunna ha med på utflykter, men det händer att vi använder dem hemma också:





Här är alla mina muggar utom Tofslan och Vifslan som är skymd:




Kommentarer