Krakow i april

I påskas åkte vi till Krakow för att besöka koncentrationslägret Auschwitz. Det har varit en dröm för mig i många år.
Sedan jag var tonåring har jag läst om skildringar från andra världskriget och främst judeförföljelsen. Känt mig engagerad som om det var personligt. Även om jag aldrig en kan föreställa mig en tiondel ens av all den fasa som utspelades då.
Beställde en resa med guidad tur från ett resebolag som har Auschwitzresor som specialite. De brukar ordna resor både för privatpersoner och skolklasser.
Tyvärr så blev det inte som vi tänkt oss för när vi skulle åka till koncentrationslägret visade det sig att någon utanför vår kontroll tabbat sig och vi kom inte iväg.
För att göra en lång historia kort så blev det en helg i Krakow, som för övrigt är en underbar stad, utan att få besöka vårt huvudmål.

Första dagen, The main market square:




St. Marys Basilica - Mariakyrkan. Varje timme spelar en trumpetare en melodi från det högsta tornet i alla väderstreck.




Guidning i The Old Town:



Vår guide under tre timmar:





På väg till The Wawel Castle:







Den fantastiska innergården:









Våren hade kommit längre än i Sverige:






Katolicismen är den dominerande religionen i Polen och det finns många fina kyrkor där. Vi besökte staden under Påskhelgen och det kunde ses i kyrkorna. Jag som utomstående besökare kände mig lite som att jag inkräktade då jag bara ville se arkitekturen och glasmålningarna. Guiden sa att det var ok att gå in tyst och försiktigt och bara titta...









På kvällen åt vi middag på Da Pietro. Central restaurang vi torget. Helt ok och bra recensioner på tripadvisor men min risotto var god och tonfisken för tillagad. Så bara ok som betyg från mig. Minns inte vad Ronny åt och kanske var det mer bra än dåligt.

Andra dagen skulle vi som sagt ha besök koncentrationslägret i Auschwitz men vi tillbringade dagen för oss själva för att sedan äta middag på en mycket bra restaurang i centrum.
Vi  var till en lokal matbutik och köpte lite godis och annat. Jag som inte brukar resa blev ju fascinerad av alkoholen i matbutiken (även om jag vet att det förkommer i andra länder med liberalare alkoholpolitik). Kändes ovant för mig att se whiskeyflaskor trängas i samma korg med barnmat och skinka:




På kvällen åt vi på The Spaghetti.

En seriös och bra italienare mitt i centrum.
Ronny tog Calzone och jag bläckfiskspaghetti med skaldjur. Mycket gott.






Notan var mycket överkomlig för mat, efterrätt och sex öl. 158 Sloty var 379 kronor då:


Sedan hittade vi en marknad:








Tack, Krakow och på återeende:




Kommentarer