Sammanfattning

Nu krävs det lite sammanfattning tror jag.
Både lite stort och smått, allt beroende på sinnesstämning.

Året hittills har varit som det ska. Jag är nöjd. Vissa saker har skavt och irriterat men jag har haft orken att åtgärda för en gångs skull.
Fått ny toastol och handfat till badrummet bara för att jag äntligen orkade ta kontakt med bostadsrättsföreningens förvaltare. Haft läckage på toan och stopp i handfatet läääänge. Inte orkat ta tag i det utan haft en hink vid toan som samlat upp vattnet och använt bidén till handtvätt istället för handfatet. Varför då, kan man undra när det var fixat på två dagar och jag har nya fräscha saker istället. Min motvilja handlar om att jag hatar att folk/hantverkare går in hos mig. Jag är nog den mest introverta människan på det sättet som jag vet. Jag hyr min lägenhet och reparationen ingår men det verkar inte hjälpa i min hjärna. Men nu känns det naturligtvis bra och jag har lärt mig att säga till istället för att lida. Tror jag. Har en kran på toan som behöver en ny packning. Ska be om hjälp nästa vecka har jag tänkt.

Jag fyllde år häromdagen och vi hade lite kalas. Det var jag och en massa ungdomar och det var fantastiskt roligt. Jag kände mig inte alls 20 år äldre än de andra :)

Jag och sonen Viktor snart 23 år:



Viktor, Jimmie, Andreas och min 19-åriga dotter Frida:

Jimmie är ganska vass på gitarr, synd att ni inte kan höra:

Fin vårblomma som Frida köpt. Visst ser det ut som en rokokoperuk?

Den här fina buketten fick jag också av Frida. Hon vet att jag älskar blommor: 

 Jag och Kristian:

Frida, Simon, Andreas, Jimmie, och jag: 

Simon, Frida, Kristian, Jag, och Andreas: 

Bakade en fantastisk tårtbotten. Den blev hög och fluffig och tusen gånger godare än köpta tårtbottnar. Vill ni ha recept?
Här i så fall:
4-5 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2-3 tsk bakpulver
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker tills det blir riktigt luftigt. Ja, väldigt länge. Det ska vara nästan vitt. Det här är hemligheten med hela tårtbotten. Vispa länge.
Blanda ihop potatismjöl, vetemjöl och bakpulver ordentligt i en bunke.
Blanda ner det i smeten försiktigt dvs rör så lite som möjligt för att det ska bli ihopblandat.
Bröa en rund form 23-24 cm i diameter. Använd gärna kokosflingor eller mannagryn istället för ströbröd för bästa resultat.
Grädda i nedre delen av ugnen i 45-50 minuter. Känn med en sticka att det är färdigt, men öppna inte ugnsluckan i onödan.


Frida har fyllt och dekorerat. Innan servering tillkom passionsfrukt i mitten inget foto på den färdiga skapelsen men ni kan nog föreställa er hur det såg ut. Den godaste tårtan på länge: 

Jag bjöd på buffé innan tårtan. Tyvärr inga bra bilder på det ;)
Bara suddigt från andra sittningen. Men buffén bestod av rostbiff, pastrami och rökt bog med potatissallad, pastasallad, olika frukter (mango, granatäpple,vindruvor, galiamelon) dessertost och kex.





Kommentarer