Jobbet

Känner mig ganska uppskattad på jobbet.
Jag gör det genom att jag märker att "mina" pensionärer som jag har hand om verkar relativt nöjda med mina insatser. Och att jag kommer överens bra med personalen som jag samarbetar med med "mina" pensionärer. Det är nog för att jag ska tycka att mitt jobbyte i somras var värt det.

Sedan tillkommer andra saker som gör att jag tycker att jag gjorde ett ännu bättre val.

Jag gillar att lära känna mina patienter in på livet. De bor där och behöver min hjälp idag och i ett ett längre perspektiv. Det är då jag kan göra mer långtgående insatser om det behövs. Naturligtvis finns det akuta insatser hos oss också men det är det långsiktiga som är min vardag.

Jag gillar att jobba dagtid för det är faktiskt då man kan påverka. Jag har blivit glatt överraskad av att jag har så bra idéer inom mig och att jag genom enkla konkreta insatser kunnat förverkliga dem i mitt nuvarande arbete. Jag har som kommande utifrån sett vissa brister och kunnat föreslå förbättringar som jag också kunnat genomföra med stöd från chefen.

Jag ska inte gå in på detaljer, det vore meningslöst i en sådan här blogg som jag skriver mest  för mig själv och bara någon enstaka läser. Så jag behöver inte göra det. Men jag kan i alla fall säga att min löneförhöjning i år överträffade mina förväntningar och jag tror att det har något att göra med att jag är ganska bra på att vara sjuksköterska om jag får chansen att visa det som jag fått i mitt nuvarande jobb.

Från lönesamtalet våren 2013 som jag gick ifrån gråtande av frustration till lönesamtalet våren 2014 då jag först fick ett positivt besked till att i fredags få ytterligare ett positivt besked för att Västerås stad vill satsa på oss sjuksköterskor som bidrar till kvalitetssäkring finns det en milsvida avgrund.

Det brevet från sjukhuschefen Birgitta Bartholdson skickade mig för en vecka sedan för att få mig att komma tillbaka till "Västmanlands sjukhus" har inget som lockar. Allt handlar inte om lön (även om det är jätteviktigt) men det finns ingenting som lockar mig i brevet som har skickats till mig som "avhoppare" för att locka tillbaka mig till landstinget. Bara tomma ord som jag hört förut. Inget konkret överhuvudtaget.


Kommentarer