Jobbveckan

Den här veckan har gått så fort att jag knappt hängt med.
Vet inte varför, jag brukar normal fundera på hur länge det är kvar till helgen på tisdagen men idag slog det mig plötsligt att det är torsdag utan att jag hunnit bli trött på vardagarna.

Igår var jag inte på jobbet utan på utbildning. Hela dagen tillbringade jag framför en dataskärm på stadshuset för att lära mig i alla fall grunderna på vårat journalsystem ProCapita. Jag har ju redan jobbat med det i två månader utan någon utbildning alls så det kändes bra att komma till kursen med en del självlärd kunskap och så kunskap som jag fått med mig under min upplärning. Visserligen var den största delen av upplärningen med personer som själv inte känt sig hemma med upplägget eftersom det var nytt för dem också så utbildningen kändes välbehövlig.

Och visst lärde jag mig en hel del. Grunderna hade jag redan men lite mer djupgående info, genvägar och annat lull lull kan vara bra att ha på vägen. Störst behållning har jag nog av avsnittet med delegering då sjuksköterskor inom kommunens särskilda boenden delegerar en del till undersköterskor och vårdbiträden. Det ska ju ske efter socialstyrelsens regler och vi hanterar det i ProCapita numera.

Under lunchen så visste jag inte alls var eller vad jag skulle äta utan vandrade runt ett tag och funderade på Donken, korvkiosken på torget, Stadshusets lunchrestaurang, Kalle på Spången, Subway mm. Men jag kände att jag inte var sugen på fet mat eller för stor portion. Så mitt val blev Igor Sushi för att jag gillar sushi och för att man kan välja portionsstorlek. Normalt har jag aldrig några lunchbekymmer utan jag lagar mat kvällen innan så att det räcker till en matlåda. Visserligen får jag oftast slänga 1/4 av min medhavda matportion för att jag inte förstått hur mycket jag orkar äta.

Vad gott det är med sushi som är alldeles nygjord! Jag njöt av varje tugga. Dock orkade jag inte äta upp riktigt allt men det mesta slank ner. Och den inlagda ingefäran är som godis!

Kanske årets sista parkbänkslunch således:




Kommentarer