Cykeltur med följder

Jag har inte cyklat på 15 år pga min övervikt. Provade för några år sen men jag var för tung. Dvs jag hade svårt att stiga upp i sadeln, att sätta igång när man måste lyfta upp sin vikt med en fot på trampan. Det gick visserligen med nöd och näppe men kändes inte bekvämt. Dessutom var det ju tungt att cykla också i allt annat än nedförsbackarna.

Idag provade jag igen. Och efter en viktminskning på 25 kilo funkade det riktigt bra. Jag har visserligen kondition som en 85 årig tant med KOL, men det gick. Och inte kan jag testa lite lugnt heller utan cyklade drygt 20 km :-) Det gick visserligen inte särskilt fort men då körde jag fel några gånger, fick stanna och kolla karta i mobilen, samt att jag fick leda cykeln uppför de högsta backarna för att komma framåt alls.

Tog en tur till min kommande arbetsplats och tillbaka i syfte att kolla om jag ev kan orka cykla dit istället för att ta bilen. Och jag var visserligen helt slut efter cykelturen men då cyklade jag tur och retur direkt utan att vila. Så kanske kan jag tänka mig att cykla till jobbet under sommaren i alla fall.

Följden av dagens påhitt är att jag har så himla ont i arslet! Jag kommer definitivt att investera i ett gelskydd för sadeln om jag ska cykla mer regelbundet.


Kommentarer

Skicka en kommentar