Pulled pork

Testar nu att göra det möra fläskköttet "pulled pork" som jag läst om på olika internetsidor på sistone. Det är ganska nytt här i Sverige men i Barbeque-USA har man ätit det länge.

Det här är ett riktigt långkok som man med fördel gör en ledig dag även om köttet sköter sig själv i ugnen så den behöver inte passas mer än att jag inte gärna lämnar hemmet med ugnen på för säkerhets skull.

Du behöver 1-1,5 kilo fläskkött i bit. Gärna karré med eller utan ben. Går också med kotlett men det blir lite torrare. Lök, vitlök, salt, peppar, chilipeppar, oxfond, 2 dl vatten, 2-3 dl BBQ-sås med rökig smak.

Gnid in köttet med salt, peppar och chilipeppar. Lägg köttet i en gryta med lock som tål ugn. Skala och klyfta 1-2 gula lökar och lägg dem runtom köttet i grytan. Skala 2-3 vitlöksklyftor och pressa till dem så att de krossas lätt och lägg i grytan. Häll på vatten, fond samt BBQ-sås över köttet och ställ grytan med locket på i 125-150 graders ugnsvärme i 5-6 timmar. Kolla om köttet är klart genom att dra i det med en gaffel. Om köttet lätt faller isär i trådiga bitar är det klart. Om inte, tillaga längre.

Fördela köttet i bitar i grytan och blanda med spadet. Äts med valfria tillbehör. Jag äter köttet med isbergssallad, tomat och tzatziki i pitabröd. Andra förslag är med ris som en gryta eller med plocktillbehör som sallad, coleslaw, oliver, majs, quacamole, fetaost mm eller i tacos.

Tzaziki:
Turkisk eller grekisk yoghurt, ½ färsk gurka, salt, ev svartpeppar, vitlök.
Riv gurkan (med skal) på rivjärnets grova sida. Krama ur vätskan ur gurkan. Blanda gurka med yoghurt och krydda med en nypa flingsalt och en pressad vitlöksklyfta. Tillsätt ev ett kryddmått svartpeppar.

Jag hade inte oxfond hemma så jag tog en svätt kalvfond. Glömde att gnida in kryddorna i köttet så jag strödde på det efter att jag hällt på såsen. Jag använde Santa Marias BBQ Hickory.

Sammanfattningsvis så är det mycket lättlagat och otroligt gott! Blev mycket kvar till dagen efter för oss som bara är två personer som i sig är små i maten. Kan tänka mig att köttet är gott kallt till smörgåsar eller vad som helst.

Här på väg in i ugnen:





Färdig:



Med tillbehör:


Kommentarer