Släng in en clown

Olle Ljungströms nya skiva "Släng in en clown" växte från besviklese till en riktigt skön platta. Vid de första lyssningarna kände jag inte att det gav mig något, låtarna kändes tunna och färglösa. Jag var inte nöjd ;)

När jag upptäckte att texterna ännu inte var uppe på Spotifys textfunktion TuneWiki så bestämde jag mig för att lägga upp dem. Har inte hittat texterna på nätet ännu så det blev till att lyssna, pausa, skriva upp och på det viset lyssnade jag på skivan väldigt intensivt. Och se, den växte! Den kan alltså kräva fler än en-två lyssningar för att man ska upptäcka låtarnas essens. Jag tycker fortfarande att en del låtar är kanske lite korta textmässigt med ganska mycket repetitioner och bara två verser med en refräng som återkommer många gånger. MEN jag hittar mina Olle-guldkorn där i dessa sparsmakade rader. Vacker med en galenskap som jag bara sett hos Olle och som jag älskar.


En recensent på Svenska Dagbladet skrev:


"Skivan är full av klassiska poprefränger, texterna är som haikus med en släng av tourettes och Olle snor lika ledigt av 60-talets största pop- och rockband som av sig själv."

Det kan jag verkligen skriva under på.

Länk till skivan på Spotify: Olle Ljungström – Släng in en clown

Angående textningen i TuneWiki så hade jag på några ställen svårt att höra vad han sjunger så det kan ha blivit fel. Gå in och ändra då vet jag. Eller om du inte vill skapa ett konto där, meddela mig så ändrar jag så att det blir rätt.









Kommentarer