Alla helgons dag

Har sovit lite knackigt inatt. Vaknat vid 03 och somande om först en timme senare för att vakna igen vid 07. Låg och slötittade på tv och försökte bli trött igen men det gick inte. Hoppas att jag kan blunda lite på kvällen eftersom jag ska jobba inatt.

Jag skulle vilja åka och tända ett ljus i lyktan på pappas grav när jag åker till jobbet men vid den tiden är det alltid stor trängsel och kö till parkeringarna på kyrkogården, en dag som denna, så jag struntar i det. Åker förbi imorgon bitti istället efter jobbet och tänder ljus som brinner i ett par dygn. Jag vet att pappa inte skulle bry sig om en sån sak. Jag tänker ju på honom och minns ändå, utan det fysiska besöket på graven. Det är det som är viktigt tycker jag.

Jag och syrran bestämde redan från början när vi valde grav med sten istället för minneslund att vi ville ha en minnessten med namn inristat men det skulle aldrig få bli en plikt att besöka graven. Det fick inte bli ett dåligt samvete. Det viktiga är att minnas honom, att tänka på honom, tända ett ljus hemma. Själva besöket på graven ger mig inte heller känslan att jag skulle vara närmare honom än annars. Jag besöker inte graven mer än någon enstaka gång per år men jag tänker på honom ofta och gillar att han har en egen sten.

Kommentarer