Dagsverket idag

Jobbat ett långt pass på blodtrailern igen. Denna gång i Morgongåva utanför det stora företaget Apotea. Fina givare och de flesta var där för första gången. Hoppas att de fick en positiv bild av att ge blod. Det känns så :)

På förmiddagen kom det in två personer till trailern som ville att någon av oss skulle följa med eftersom en av de anställda på apotea plötsligt börjat må dåligt. Jag arbetade med två biemedicinska analytiker så valet föll automatiskt på mig som är sjuksköterska.
Vi halvsprang till kvinnan som låg på golvet i den gigantiska lokalen där varor packas i sina lådor för att skickas till kunder.
Hon var vid medvetande och svarade på mina frågor. Hon orkade inte resa på sig och hyperventilarade av och till. Ambulans larmades och jag stannade tills den kom. Inte så lätt att göra något utan några redskap men jag fick använda mina sinnen och jag var aldrig särskilt orolig för att det var något livshotande. Men det kändes nödvändigt att abulanspersonal med mer resurser till att mäta vitalparametrar kom till platsen eftersom hon kändes så pass medtagen.



Kommentarer