Äpplen

För några veckor sedan när jag delade ut flygblad från Djurrättsalliansen i grannskapets brevlådor sprang jag på äppelpåsar som en granne ville dela med sig av, äppelskörden har ju tydligen varit stor i år. Tog med mig en stor påse som jag med nöd och näppe fick med mig hem till fots. Kassen orkade inte med utan gick sönder så jag fick bära hem äpplena i den söndriga påsen och min jacka. Med nöd och näppe kom jag hem med bördan. När jag vägde skörden sedan var den 10 kg!

Har lagat både äppelpaj, gjort äppelmos som jag fryst ner, klyftat äpplen som jag också fryst ner för framtida behov och gjort äppelkaka. Dessutom några äpplen att äta som de är och de var väldigt goda och saftiga.

Skörden när jag kommit hem:


Kakan:






Till vänster fryst äppelmos, frös ner det även i istärningslådor om man bara vill ha lite grand till tex gröt eller några pannkakor och till höger frysta äppelklyftor som man kan ta fram till ett framtida pajbak tex:




Äppelmuffins. Följde receptet sånär som att jag lade på små äppelbitar istället för skivor. Recept: http://santoshasveganblogg.blogspot.com/2012/09/appelmuffins.html




Kommentarer