Sauna

Vilken bra dag jag haft idag.
Var visserligen ensam sjuksköterska på jobbet just idag men dagen var lugn och arbetet flöt på bra. Sen hem och äta och hämta Frida och styra kosan till Brottberga där jag hade "bjudit in mig själv" hos en barndomsvän på finskt bastubad. Saken är att jag har alltid gillat att bada bastu eftersom jag är uppvuxen med det som alla finnar. Dock är det inte alltid lätt att uppehålla den livsstilen i Sverige då det inte är så att var och varannan människa äger eller har tillgång till en bastu här som i Finland.

Jag såg hur min barndomsvän skrev på Facebook något om sin bastu och på något klurigt vis fick jag det till att hon bjöd mig till en bastukväll. Om sanningen ska fram så frågade jag nog helt enkelt om jag fick komma och basta hos henne..trots att vi inte setts på minst 25 år, och hon sa - ja, du är välkommen.

Och ikväll var jag och min dotter där och visserligen backade min halvsvenska dotter ur men jag fick äntligen svettas i en vedeldad bastu och piska mig själv med vihta dvs en björkruska med färska väldoftande löv. Kan ju inte begära att någon icke finlandsfödd ska förstå njutningen i detta. I mitt minne återupplevde jag mina barndoms bastustunder då vi svettades tillsammans barn och vuxna. Hur vi efter hettan tvättade oss grundligt och hur en härlig frid spred sig i kroppen.

Detta fick jag uppleva ikväll och till det mysig fika med hembakt och en massa prat, skratt och minnen från vår gemensamma skoltid och hur vi lekte ihop som barn varvat med lite allvarligare betraktelser om hur våra liv varit sen vi sågs sist. En viktig kväll i mitt liv. Tack Leena.






Kommentarer